Εκπαιδευτικά Προγράμματα για σχολεία 2020-21 εγκεκριμένα από το ΙΠΕ
Βιωματικό μουσικοκινητικό εργαστήρι ανακύκλωσης.
Απευθύνεται σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού και στο Νηπιαγωγείο.
Μπορούμε τα σκουπίδια μας να τα κάνουμε κάτι άλλο? Τι?
Πως μπορούμε με τα σκουπίδια μας να παίξουμε και να συνθέσουμε μουσική; Ποιο από τα ανακυκλώσιμα υλικά έχει πιο οξύ ήχο; Ποιο υλικό από αυτά που φέραμε θα μπορούσαμε να το αφαιρέσουμε εντελώς από τη ζωή μας; Ποιου υλικού ο ήχος σας αρέσει πιο πολύ; και άλλα ανάλογα ερωτήματα θα μας απασχολήσουν σε αυτό το εργαστήριο που επιδιώκει την ευαισθητοποίηση των παιδιών για την αναγκαιότητα της σωστής ανακύκλωσης και της μείωσης κατανάλωσης στα πλαίσια της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης από τη μια πλευρά, σε συνδυασμό με την μετατροπή και δημιουργική επαναχρησιμοποίηση(upcycling) των «άχρηστων» σκουπιδιών σε απλά μουσικά όργανα. Την προσέγγιση του ήχου, των πηγών του, την καλλιέργεια της ακουστικής αντίληψης, και την ανάπτυξη της αντίληψης του ρυθμού και της μελωδίας, μέσα από την εισαγωγή βασικών τεχνικών παιξίματος, τον αυτοσχεδιασμό και εν τέλει τη μουσική δημιουργία (ακρόαση- εξερεύνηση, εκτέλεση και σύνθεση μουσικής).
Με βασικό οδηγό την μουσικοπαιδαγωγική προσέγγιση Orff που κινείται στους άξονες της βιωματικής εκπαίδευσης μέσω της κίνησης, του λόγου, του τραγουδιού, του ρυθμού, τη μελέτη σύγχρονων παιδαγωγικών θεωριών, και την πολύχρονη εμπειρία σε ομάδες διαφορετικού χαρακτήρα και σύνθεσης.
Η δραστηριότητα περιλαμβάνει:
Γνωριμία και εξερεύνηση των διαφορετικών σκουπιδιών, ποια από αυτά μπορούν πραγματικά να ανακυκλωθούν με βάση το μέγεθος, το σχήμα, την κατάστασή τους, την ανάμιξη υλικών, και τις διαφορετικές ποιότητες των υλικών. Συζήτηση με τα παιδιά
Πειραματισμός με τα σκουπίδια ως πηγές ήχου, αξιοποίηση διαφορετικών ηχοχρωμάτων και δυναμικών.
Μετατροπή των σκουπιδιών σε όργανα με απλές προσθήκες ή/και διαμορφώσεις.
Εκμάθηση βασικών τεχνικών παιξίματος και ανάπτυξη του ρυθμού μέσα από διαφορετικά ρυθμικά μοτίβα.
Τραγουδιστικό λόγο (παιχνίδι με τον λόγο σαν τραγούδι) και φωνητικό – λεκτικό αυτοσχεδιασμό με θέμα την μείωση της κατανάλωσης.
Παιχνίδι λόγου και φωνής σε συνδυασμό με ρυθμό και κίνηση του σώματος.
Συνδυασμό ρυθμού, μελωδίας και αυτοσχέδιου τραγουδιστικού λόγου με θέμα το περιβάλλον, όπως το αντιλαμβάνονται τα παιδιά.
Πρωτότυπη Μουσική σύνθεση με βάση τις δεξιότητες που αναπτύχθηκαν στη διάρκεια του εργαστηρίου.
Συντελεστές
Σύλληψη – Σχεδιασμός προγράμματος – εκτέλεση: Αρετή Μίγγου
Επιστημονική επιμέλεια κειμένων – βοηθός σχεδιασμού προγράμματος: Αναστασία Ιατροπούλου
Επιστημονικός σύμβουλος περιβαλλοντικών θεμάτων και βιωσιμότητας: Θεοχάρης Τζιοβάρας
Συντονισμός δραστηριότητας για την περιφέρεια Αττικής:
Αρετή Μίγγου
Αναστασία Ιατροπούλου
ή/καιa
Λασκαρίνα Φεγίσσα
Έλενα Μαρκέζε